Algemene Voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Ondernemer:
    de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan
    consumenten aanbiedt;
  2. Consument:
    de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of
    bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer;
  3. Overeenkomst op
    afstand
    : een overeenkomst waarbij in het kader van een door de
    ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of
    diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik
    gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  4. Techniek voor
    communicatie op afstand
    : middel dat kan worden gebruikt voor het
    sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer
    gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen;
  5. Bedenktijd:
    de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn
    herroepingsrecht;
  6. Herroepingsrecht:
    de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de
    overeenkomst op afstand;
  7. Dag:
    kalenderdag;
  8. Duurtransactie:
    een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of
    diensten, waarvan de leverings en/of afnameverplichting in de tijd is
    gespreid;
  9. Duurzame
    gegevensdrager
    : elk middel dat de consument of ondernemer in staat
    stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een
    manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de
    opgeslagen informatie mogelijk maakt.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Haarimport

Lange Kerkstraat 17 – 19

3111 NN SCHIEDAM

Telefoonnummer: 010-4268289

E-mailadres: info(@)haarimport.nl

KvK-nummer: ************

BTW-identificatienummer: **************

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden
    zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand
    gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op
    afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de
    consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is,
    zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat
    de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek
    van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op
    afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en
    voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze
    algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter
    beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op
    een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
    Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op
    afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de algemene voorwaarden
    langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van
    de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen
    worden toegezonden.
  4. Voor het geval dat naast
    deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden
    van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige
    toepassing en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige algemene
    voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het
    meest gunstig is.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een
    beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit
    nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
  2. Het aanbod bevat een
    volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of
    diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede
    beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de
    ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe
    weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen
    of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
  3. Elk aanbod bevat zodanige
    informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
    verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
    Dit betreft in het bijzonder:

    • de prijs inclusief
      belastingen;
    • de eventuele kosten
      van aflevering;
    • de wijze waarop de
      overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
    • het al dan niet van
      toepassing zijn van het herroepingsrecht;
    • de wijze van betaling,
      aflevering of uitvoering van de overeenkomst;
    • de termijn voor
      aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn voor het gestand doen van
      de prijs;
    • de hoogte van het
      tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van
      de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere
      grondslag dan het basistarief;
    • indien de overeenkomst
      na de totstandkoming wordt gearchiveerd, op welke wijze deze voor de
      consument te raadplegen is;
    • de wijze waarop de
      consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde
      handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan
      herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;
    • de eventuele talen
      waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten;
    • de gedragscodes
      waaraan de ondernemer zich heeft onderworpen en de wijze waarop de
      consument deze gedragscodes langs elektronische weg kan raadplegen; en
    • de minimale duur van
      de overeenkomst op afstand in geval van een overeenkomst die strekt tot
      voortdurende of periodieke aflevering van producten of diensten.

Artikel 5 – De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder
    voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van
    aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij
    gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het
    aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer
    onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het
    aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet is bevestigd, kan de
    consument de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst
    elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en
    organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht
    van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument
    elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende
    veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich –
    binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn
    betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren
    die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op
    afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft
    om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een
    bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere
    voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal bij het
    product of dienst aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of
    op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan
    worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen:

    • a. het bezoekadres
      van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht
      kan;
    • b. de voorwaarden
      waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik
      kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van
      het herroepingsrecht;
    • c. de informatie over
      bestaande service na aankoop en garanties;
    • d. de in artikel 4
      lid 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze
      gegevens al aan de consument heeft verstrekt vóór de uitvoering der
      overeenkomst;
    • e. de vereisten voor
      opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van
      meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  6. Indien de ondernemer zich
    heeft verplicht tot het leveren van een reeks van producten of diensten is
    de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 – Herroepingsrecht bij levering van producten

  1. Bij de aankoop van producten
    heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen
    te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst
    van het product door of namens de consument.
  2. Tijdens deze termijn zal de
    consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het
    product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is
    om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van
    zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde
    toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en
    verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer
    verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 – Kosten in geval van herroeping

  1. Indien de consument gebruik
    maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van
    terugzending voor zijn rekening.
  2. Indien de consument een
    bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch
    uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

Artikel 8 – Uitsluiting herroepingsrecht

  1. Indien de consument niet
    over een herroepingsrecht beschikt, kan dit door de ondernemer alleen worden
    uitgesloten indiende ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig
    voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  2. Uitsluiting van het
    herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

    • a. die door de
      ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de
      consument;
    • b. die duidelijk
      persoonlijk van aard zijn;
    • c. die door hun aard
      niet kunnen worden teruggezonden;
    • d. die snel kunnen
      bederven of verouderen;
    • e. waarvan de prijs
      gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer
      geen invloed heeft;
    • f. voor losse kranten
      en tijdschriften;
    • g. voor audio- en
      video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling
      heeft verbroken.
  3. Uitsluiting van het
    herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:

    • a. betreffende
      logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op
      een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
    • b. waarvan de
      levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen
      voordat de bedenktijd is verstreken;
    • c. betreffende
      weddenschappen en loterijen.

Artikel 9 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod
    vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of
    diensten niet ver hoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van
    veranderingen in BTW tarieven.
  2. In afwijking van het vorige
    lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn
    aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed
    op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan
    schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn,
    worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3
    maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan
    indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3
    maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan
    indien de ondernemer dit bedongen heeft en:

    • a. deze het gevolg
      zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    • b. de consument de
      bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de
      prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van
    producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.

Artikel 10 – Conformiteit en Garantie

  1. De ondernemer staat er voor
    in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het
    aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid
    en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de
    overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
  2. Een door de ondernemer,
    fabrikant of importeur als garantie aangeboden regeling doet niets af aan de
    rechten en vorderingen die de consument ter zake van een tekortkoming in de
    nakoming van de verplichtingen van de ondernemer jegens de ondernemer kan
    doen gelden op grond van de wet en/of de overeenkomst op afstand.

Artikel 11 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de
    grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en
    bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van
    aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering
    geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van
    hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal
    het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk
    binnen 30 dagen uitvoeren tenzij een langere leveringstermijn is
    afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een
    bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt
    de consument hiervan uiterlijk één maand nadat hij de bestelling geplaatst
    heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst
    zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. In geval van ontbinding
    conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald
    heeft zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na ontbinding,
    terugbetalen.
  5. Indien levering van een
    besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen
    om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging
    zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend
    artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht
    niet worden uitgesloten. De kosten van retourzending zijn voor rekening van
    de ondernemer.
  6. Het risico van beschadiging
    en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de
    consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 12 – Duurtransacties

  1. De consument kan een
    overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan te allen tijde opzeggen
    met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een
    opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. Een overeenkomst die voor
    bepaalde tijd is aangegaan heeft een looptijd van maximaal twee jaar. Indien
    is overeengekomen dat bij stilzwijgen van de consument de overeenkomst op
    afstand zal worden verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een
    overeenkomst voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van
    de overeenkomst maximaal één maand bedragen.

Artikel 13 – Betaling

  1. Voorzover niet later is
    overeengekomen dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden
    voldaan binnen veertien dagen na bezorging van het goed of in geval van een
    overeenkomst tot het verlenen van een dienst, binnen 14 dagen na afgifte van
    de deze overeenkomst betreffende bescheiden.
  2. Bij de verkoop van
    producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer een
    vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is
    bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de
    uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de
    bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de
    plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld
    aan de ondernemer te melden.
  4. In geval van wanbetaling
    van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het
    recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in
    rekening te brengen.

Artikel 14 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt
    over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht
    overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de
    uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en
    duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de consument
    de gebreken heeft geconstateerd.
  3. Bij de ondernemer
    ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de
    datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere
    verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14
    dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de
    consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in
    onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is
    voor de geschillenregeling.

Artikel 15 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de
    ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking
    hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  2. Een geschil wordt door de
    Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn
    klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
  3. Uiterlijk drie maanden
    nadat het geschil is ontstaan dient het geschil schriftelijk bij de
    Geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt.
  4. Wanneer de consument een
    geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze
    keuze gebonden. Wanneer de ondernemer dat wil doen, zal de consument binnen
    vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek,
    schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het
    geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de
    ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken,
    dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde
    rechter.
  5. De Geschillencommissie doet
    uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement
    van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie
    geschieden bij wege van bindend advies.
  6. De Geschillencommissie zal
    een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de
    ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van
    faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd,
    voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een
    einduitspraak is gewezen.

Artikel 16 Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen
niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden
vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een
toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.